
Staré autá kontrolky zle zavretých dvier nemali. Pri predných dverách bývali iba mechanické spínače. Slúžili však na to, aby sa po otvorení rozsvietilo vnútri svetlo. V nových autách sú už senzory samozrejmosťou. Ak dvere zavriete zle, svieti na palubnej doske vodiča alebo na displeji kontrolka. Niektoré autá vydávajú aj varovný signál. Zistite, ako tento systém funguje a kde sú v ňom ukryté magnety.
Moderné autá majú moderné bezpečnostné systémy. Kontrolujú napríklad zapnutie bezpečnostných pásov, rozsvecujú brzdové svetlá, alebo ovládajú brzdový systém ABS.
Ďalší zo systémov kontroluje správne uzavretie dverí auta. Rovnako ako pri ďalších bezpečnostných systémoch, aj na detekciu uzavretých dverí výrobcovia používajú silné neodýmové magnety.
Suicide door „proti vetru“ – nebezpečné dvere

Pri niektorých starých modeloch áut sa predné alebo aj zadné dvere otvárali „proti vetru“, mali preto prívlastok „samovražedné“ – suicide door. Karosérie automobilových veteránov totiž neboli zďaleka také pevné, ako pri dnešných autách.
Občas sa stávalo, že sa dvere za jazdy samovoľne otvorili. Ak šlo o verziu dverí otváraných na druhú stranu, oprel sa do nich za jazdy silný nápor vzduchu a občas z auta niekto vypadol. Bezpečnostné pásy boli totiž ešte „v plienkach“.

Sem-tam pasažieri vypadávali z áut aj cielene, to si vraj obľúbili členovia rôznych gangov. Bohužiaľ, pre posádku a hlavne spolucestujúcich vtedy ešte žiadne bezpečnostné systémy na kontrolu dvier neexistovali.
Dvere otvárané „proti“ majú niektoré automobily vzadu aj dnes, najmä drahšie limuzíny – pre pohodlnejší nástup pasažierov. Dvere za jazdy sa im však už určite neotvárajú, nové luxusné autá sú prešpikované bezpečnostnými systémami a modernými technológiami.

Ako funguje bezpečnostný systém, ktorý stráži uzatvorenie dvier auta? Pomocou magnetov
Vo dverách je zabudovaný silný neodýmový magnet – magnetický kváder alebo kotúč z neodýmu. Ak zavriete dvere, magnet zopne či rozopne jazýčkový spínač, ktorý býva na protistrane, teda v ráme dvier auta. Vďaka tomu zhasne alebo sa rozsvieti kontrolka na palubnej doske.
Ak sa s nedovretými dverami pohnete, niektoré autá môžu okrem svetelnej signalizácie vydávať aj akustický signál.
Bežné autá mávajú len jednu kontrolku, ktorá svieti, keď sú otvorené ľubovoľné dvere vrátane dvier batožinového priestoru.
Pokročilejšie autá ukazujú informácie na displeji palubného počítača a môžu presne graficky zobraziť, ktoré dvere nie sú správne zavreté, vrátane kapoty motora. To vám ušetrí čas, ktorý by ste inak museli venovať kontrole dvier.

Systém kontroly uzavretých dverí chráni cestujúcich aj účastníkov premávky
Keby sa auto pohlo s polootvorenými dverami, mohli by sa napríklad pri skočení auta do výtlku a zabrzdení otvoriť, a to by bolo nebezpečné. Cestujúci by sa mohli zraniť alebo by mohli z auta vypadnúť veci, ktoré by mohli ohroziť chodcov či iných účastníkov cestnej premávky.
Silné magnety spolu s modernými systémami vás však pred takou udalosťou ochránia.

Sledujte ďalšie magnetické zaujímavosti nielen zo sveta automobilizmu na blogu Unimagnet.