
Novšie automobily, ktoré majú xenónové svetlá, mávajú funkciu automatického porovnania náklonu a sklopenia svetiel, aby nedochádzalo k oslňovaniu protiidúcich vodičov, cyklistov alebo chodcov. Aby tento systém fungoval, je potrebné sledovať polohu náprav automobilu, čo zaisťujú snímače a silné magnety. Podľa čoho riadiaca jednotka spozná, že auto je v náklone, a ako celý systém funguje? Pozrite sa v článku.
V predchádzajúcich dieloch seriálu o využití silných neodymových magnetov pri výrobe automobilov sme už napríklad popisovali, ako auto pomocou magnetov spozná, že sú nedovreté dvere či nezapnuté bezpečnostné pásy, čo sú Hallove senzory, alebo ako sa magnetická sila používa pri odhaľovaní zváraných áut.
Dnes sa pozrieme na systém, ktorý dohliada na to, aby nedochádzalo k oslňovaniu ostatných vodičov, chodcov a cyklistov na vozovke alebo v jej okolí. Kde a ako v tomto systéme fungujú magnety? Čítajte ďalej.
Podobne ako pri iných bezpečnostných systémoch moderných automobilov, aj pri systéme stráženia náklonu náprav sú použité silné magnety – neodýmy. Sú ukryté v Hallových snímačoch. Prečo je vlastne náklon náprav potrebné strážiť?
Novšie alebo vybavenejšie autá majú silné xenónové svetlomety. Stačí, keby sa pri prechádzaní nerovnosti na vozovke svetlá naklopili trochu vyššie, a hneď by došlo k silnému oslneniu protiidúcich vodičov, prípadne vodičov idúcich vpredu pred autom, aj cyklistov či chodcov.

Xenónové svetlomety sa naklápajú automaticky
Automobily vybavené xenónovými svetlami preto musia mať systém, ktorý náklon svetiel reguluje a vyrovnáva. U starších alebo iných áut s halogénovými svetlami sa dá náklon reflektorov regulovať manuálne otočným prepínačom. To sa hodí pre prípad väčšieho zaťaženia batožinového priestoru – keď urobíte veľmi veľký a ťažký nákup alebo vyrážate na dovolenku a máte auto natlačené až po strechu. Po otočení prepínačom servomotorky vo svetlách pootočia parabolou svetlá či päticou žiarovky.
Pri novších autách s „xenónmi“ sa svetlá naklápajú automaticky. Vďaka tomu svietia len na vymedzenú oblasť cesty a neoslňujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Po zaťažení vozidla sa automaticky naklápajú aj systémy svetiel typu Full LED. Ale pre zamedzenie oslnenia ostatných účastníkov prevádzky majú systém zase odlišný, než je to pri svetlometoch s xenónovými výbojkami.
Dá sa spoznať, či má auto automatickú reguláciu náklonu?
Ak je systém riadenia náklonu svetiel v aute zabudovaný, spoznáte to behom chvíľky. Stačí po zotmení či napríklad v podzemnom parkovisku zapnúť kľúč zapaľovania alebo naštartovať a rozsvietiť svetlá.

Hallové senzory sa automaticky aktivujú a odovzdajú riadiacej jednotke potrebné signály, na čo zareaguje ovládanie náklonu parabol svetiel. Svetelný kužeľ pred vami sa pohne a zarovná na správne nastavenie.
Kedy riadiaci systém náklon náprav zaznamenáva
Hallové snímače detekujú náklon náprav, ak:
- sa rozbiehate a dôjde k „zhúpnutiu“ auta,
- keď brzdíte – z rovnakého dôvodu,
- ak auto nadmerne zaťažíte v zadnej časti,
- ak nabehnete na nejaký hrb, retardér alebo prechádzate hranu kopca.
Ako funguje systém stráženia náklonu náprav a svetiel
Hallové senzory bývajú v aute umiestnené v prednej aj zadnej časti karosérie. Sú spojené s nápravou či závesom kolesa tiahlom a otočným ramenom. Snímače mieru náklonu vyhodnocujú na základe rozdielu napätia medzi snímačmi náprav automobilu.

Zjednodušene to funguje takto: S nápravami automobilu sú cez otočné rameno s tiahlom spojené permanentné neodymové magnety. Pohybom náprav dôjde k zmene ich pozícií a od snímačov sa mierne oddialia alebo k nim priblížia. Na to Hallov snímač reaguje zmenou napätia.
Signál putuje do riadiacej jednotky, ktorá potom dáva pokyn ovládaniu náklonu svetiel s xenónovými výbojkami. Servomotory upravia náklon parabol za výbojkami a svetelný kužeľ dopadajúci pred vozidlo sa automaticky skráti.
Prečítajte si aj ďalšie články o využití magnetov v automobiloch na blogu Unimagnet.sk.